Den där resan till Amsterdam…

av Gratisprinsessan

Ni som följer mig på Instagram vet redan att resan till Amsterdam inte gick så bra. Vi kom nämligen inte längre än till Kastrup flygplats i Köpenhamn.

Pga ovädret i Holland kunde vi inte flyga. Landningsbanorna på Schipol stängdes. Men det värsta var ändå att vi inte fick lämna planet (gjorde man det förlorade man sin rätt att flyga med dem). Så vi satt instängda i ett plan med urusel ventilation i lite mer än 4 timmar innan vi fick tillåtelse att gå av. Först flyttades tiden fram ett par timmar, som om att vi skulle kunna lyfta då, men icke. Och det enda som erbjöds på planet var ett par glas vatten. Trots att några personer efterfrågade något sött för de kände sig lite svimfärdiga fick kabinpersonalen (som inte tillhörde Norwegian) inte lov att sälja/dela ut något annat.

När vi väl kom av planet så rusade vi genast till en researrangör som ordnade att vi fick bo på Bella Sky Hotell i Köpenhamn! Det skulle ha gått shuttle busses dit men det tog en evighet och det snöade kraftigt. Så vi tog en taxi tillsammans med ett brittiskt par dit. Naturligtvis så funderade bara bältet där bak för mig som satt i mitten och inte för de andra två. Taxichauffören sa på engelska: In Pakistan nobody uses belts! Fick ett skrattanfall mitt i allt det eländiga 😛

Vår otur slutar inte där. Vi fick ett rum som inte var städat! Och då ville man ju bara lägga sig ner och ge upp. Men efter ett samtal så blev vi istället uppgraderade. Efter en timme hade hotellet ordnat med buffé till oss som anlände. Thank god! Norwegian betalar hela kalaset som tur var. Bella Sky är inte direkt billigt (Men väldigt fint! Har bott där tidigare.).

Efter flera samtal med Norwegians kundtjänst så blev domen att vi fick inte plats på ett plan dagen efter heller utan erbjöds en resa som skulle ta oss till Stockholm för mellanlandning så det skulle ta evigheter. Alternativet var ett direktflyt på lördag eftermiddag men det kändes inte så lönt för vi skulle ju hem på söndagen.
Återbetalningen för flygresan är redan klar, vi har fått tillbaka cashpointsen som vi betalade flygbiljetterna med ?

När vi bokade hotellet tog vi inget återbetalningsskydd, något som vi alltid brukar göra annars. Så där försvann chansen till att få pengarna tillbaka för hotellet. Får ju prova och se om Norwegian ersätter det på något sätt men jag är skeptisk. Nu gäller det att få in alla kvitton till dem och hoppas på det bästa.

Kan ju inte säga att Norwegian skötte det hela särskilt snyggt. Det hade varit bättre att ställa in direkt som de andra flygbolagen gjorde än som att plåga sina resenärer i 4 timmar.

Så den efterlängtade weekenden blev fucked! ???? Hela helgen blev totaldeppig och vi har inte repat oss ännu. Vi har haft ständig otur i snart ett och ett halft år och det tar verkligen på krafterna. 🙁

15 kommentarer

Isabelle 2017-02-26 - 21:03

Enligt EU direktivet EU261 har du rätt till ersättning på 250 euro per person. Jag har använt det när jag flög till Tokyo och blev försenad men fick då 600 euro per person då det är en längre flygning. Mailade skrev om mina rättigheter enligt direktivet och hade pengarna på konto några dagar senare. Då var det SAS jag reste med men detta gäller ju alla flygbolag som utgår från Europa. Lycka till!

Gratisprinsessan 2017-02-26 - 21:10

Tack Isabelle! Ska ta med det när vi ska skriva till dem 🙂

Lena 2017-02-26 - 21:13

men vilken otur ni hade men vad bra att du delar med dig , då vet man hur norwegian sköter sig

Anna-Karin 2017-02-26 - 21:17

Men fy vilken otur ?
Med lite perspektiv på resan kommer det att bli en rolig historia istället ?

Bodil Nilsson 2017-02-26 - 21:32

Vilken otur ni hade.
Vi reser en del och köper aldrig till avbeställningsskydd utan ha tillägg på hemförsäkringen där det ingår. Är säkert självrisk på det men eftersom det blir så mycket billigare än tillköp varj gång man reser så blir det ändå billigare och enklare.

Gratisprinsessan 2017-02-26 - 21:48

Var har ni hemförsäkringen? Vi har Folksams största paket med utökat reseskydd. De hävdar att det endast är vid sjuk- och olycksfall man kan få ersättning, samt om flyget är försenat med minst 6 timmar OCH att vi tar en annan resa. Eftersom vi inte gjorde det så får vi ingenting.

Gäst 2017-02-27 - 10:18

De flesta bankkort har kompletterande reseförsäkring. Kolla med din bank och kontakta Folksam igen.

Josef 2017-02-26 - 21:39

Inte bra! hoppas du får en gratis Boeing 737 så att du kan åka vart du vill i världen! 🙂

Susanna 2017-02-26 - 23:10

Hej! Tråkigt med inställd resa. Jag kan tipsa om http://www.forsenad.se som jag har använt mig av vi två försenade resor till USA och Bolivia. Jag fick tillbaka ca 6000 per resa och person. Har inte helt koll om ni kan bli ersatta men det skadar inte att testa. Lycka till!

Igina 2017-02-27 - 06:34

Oh neej, jag är jätte ledsen! Det var inte fint frpn Norwigean ! Jag ska aldrig flagga med den! Sas är bättre! Dem är inte perfekta men ändå jag var med när dem hade problemen med en flyg och dem hjälpte oss snabbt och på fint sätt! Hoppas att du får göra en resa till Amsterdam snart ! Ha en fin dag!

C 2017-02-27 - 15:25

Vet inte om jag kommer våga resa med Norwegian igen, har ALLTID haft problem med dom när det gäller förseningar och inställda avgångar pga dålig planering från deras sida. Känns väldigt ovärt. Visst, en billig resa, men egentligen, till vilket pris?

Anna 2017-02-27 - 17:37

Ibland går man igenom vissa perioder i livet som är jätte jobbiga, inget man kan göra åt, utan att gå igenom stormen tills de går över…
Men jag hoppas att vinden vänder för er Malin och att bättre och lugnare tider väntar er.
Lycka Till!!

Sofie 2017-03-01 - 13:25

Du använde inte kreditkort när du betalde hotellet? Då brukar avbeställningsskydd o reseförsäkring finnas. Vi kommer nyttja det nu på vår planerade resa till Rom om några veckor som inte blir av pga sjuk son.

Anna 2017-03-02 - 20:14

Usch vad trist! Jag har slutat flyga m Norwegian, blir det strul är du fast och de är inte direkt kända för sin service. Åk med SAS så har du tillgång till alla bolag inom Star Alliance. Hade kanske inte hjälpt när det inte går landa, men ni hade snabbt kunnat få plats på ett annat flyg.

Jonna 2017-03-03 - 10:48

Vad synd! Vilken otur 🙁 Får man fråga varför ni haft otur i 1,5 år? Har inte följt bloggen så länge. Kram

Kommentarer är avstängda.